Guys! Menteri Syed Saddiq Marah, Mau Tuntut Keadilan bagi Malaysia

Menteri Olahraga Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman
Sumber :
  • IG Syed

VIVA – Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman geram dan marah dengan perlakuan Indonesia pada suporter Malaysia saat menyaksikan laga kualifikasi Piala Dunia, Indonesia VS Malaysia di Stadion Gelora Bung Karno, Kamis malam 5 September 2019. 

Tragis, Nasib Thailand sama dengan Vietnam yang Dibantai Timnas Indonesia

Melalui cuitan di akun Twitternya, menteri milenial Malaysia itu kecewa dengan insiden kerusuhan semalam. Suporter Harimau Malaya mendapatkan perlakuan yang tidak nyaman. Mereka diteror dengan objek botol plastik sampai suar. Atas nama Malaysia, dia berjanji menuntut tanggung jawab atas insiden ini. 

Selain itu, Syed Saddiq mencuit, suporter Malaysia sempat terkurung di dalam stadion sebelum keluar dari Gelora Bung Karno. Mereka diamankan petugas keamanan di dalam stadion menunggu situasi di luar stadion mereda.

Mengerikan, Timnas Indonesia Bantai Vietnam di Hanoi

Atas insiden tersebut, menurutnya wajar federasi sepak bola Malaysia (FAM) bakal mengadukan PSSI ke FIFA. Dia menegaskan bakal mengajukan protes langsung ke Kementerian Pemuda Olah Raga dan pemerintah Indonesia.

"Saya dimaklumkan FAM bahawa mereka akan membuat aduan rasmi kepada FIFA. Saya juga akan membuat laporan rasmi kepada kerajaan Indonesia dan rakan sejawatan saya di sana,” cuit Syed Saddiq di akun Twitternya. 

5 Fakta Mengerikan Timnas Indonesia Usai Hajar Vietnam

Baca juga nih: Menjijikkan, Kake Ketahuan Perkosa Sapi Berkali-kali

Menteri milenial Malaysia itu menyesalkan kenapa terjadi insiden kerusuhan. Padahal sebenarnya sepak bola menjadi wadah persatuan perbedaan. Dia mengaku sedih tapi sebagai pejabat Malaysia dia sangat memerhatikan keselamatan pemain dan suporter Malaysia. 

"Saya berjanji akan menuntut keadilan bagi rakyat Malaysia," tulisnya. 

Halaman Selanjutnya
Halaman Selanjutnya